Hardlopen om af te vallen?

Hardlopen wie denkt daar nou niet als eerste aan als men wil afvallen. Maar de vraag is werkt dat wel zo goed als wij denken. Hopelijk hebben we het naar dit artikel wat meer duidelijk.

Overal word er vooral verteld als je wil afvallen moet je meer bewegen. Bewegen is inderdaad belangrijk voor ons gezondheid en fitheid van ons lichaam. Heeft dit dan ook invloed op ons overgewicht? Eigenlijk niet, en waarom dan niet? Je moet wel erg veel bewegen om een grote impact te hebben op je energiebalans.

We nemen elke dag voeding tot ons. Dit geeft ons energie (calorieën). Wanneer we hier meer van nemen dan dat we verbranden dan gaat ons lichaam dat opslaan. Dan kom je dus aan. Als er dus meer energie uitgaat dan binnen komt dan val je af.

Even een chocolaatje hier en chips voor de buis. We onderschatten het vaak hoeveel meer calorieën we binnen krijgen.
Ook het calorieverbruik van sportactiviteiten wordt vaak overschat. Je verbruik in rust voor alle essentiële lichamelijke processen bepaalt namelijk al 60-70% van jouw totale verbruik. jouw dagelijkse activiteiten vormen dus een beperkte percentage van jouw dagelijkse calorie verbruik.

Als afslanken je doel is, is het dan niet veel makkelijker omdat extraatje niet op te eten maar dan wel roepen dat je een extra rondje gaat rennen. Het besparen op calorieën door te letten op je calorie-inname is dus veel efficiënter dan bewegen.

Het is natuurlijk wel goed om lichamelijk actief te zijn zoals krachttraining in te plannen zoals fietsen naar je werk, lopend boodschappen doen en wat vaker de trap nemen. Al deze kleine dingen leveren al een kleine bijdrage om fitter te worden.

En hardlopen op nuchtere maag dan?

Ja en dan heb je net gelezen dat hardlopen niet de beste manier is om af te vallen. Maar geld dit nou ook als je om nuchtere maag doet? Nee ook dan niet.

Maar hoe dan wel?

Het is wel duidelijk alleen met hardlopen kom je er niet maar hoe dan wel.

Zes tips om af te vallen:
1. Voeding is het belangrijkste om af te slanken. Dus zorg dat je een juiste balans hebt minder energie in dan uit.
2. Gebruik krachttraining om je lichaam te shapen. Krachttraining gebruik je in deze periode om het behouden en spierverlies te beperken. Je spieren hebben immers prikkels nodig om te blijven groeien.
3. Neem jezelf niet in de maling! Vergeet niet dat de calorieën die je verbruikt tijdens de cardio niet de echte hoeveelheid calorieën zijn.

Auteur: Tienus

Een ware foodlover, en toevallig ook nog goed in koken. Momenteel volop bezig om weer in shape te komen, en mijn kennis deel ik graag met jou

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *